Friday, December 25, 2009

AKU JIWA LAMA........



Sebut je prmainan tradisional msti dak2 zaman skrg pkir bnde ni bosan and lapok....mmg la..aku pun pkir bnde sme gak....ye la..generasi MODEN KTEKAN..HAK2...tnye bdk zaman skrg sah2 die org xtau...tak mustahil klau aku kte xde srg pun nk amik tau....aku brtuah sbb wktu aku blik ke kpg, geng2 takraw aku ajak aku men raga bulatan utk karnival sukan rakyat rakyat mewakili tempat aku.mle2 mmg aku pkir mcm xbest...pkir2 xde bnde nk wat cuti ni aku join je la...kte org g kt tmpat bertanding 2 iaitu kt Bandar SARIKEI(Bandar buah nenas).aku xsngka plk karnival ni mmg dibuat tiap2 tahun. Siap dibuat pringkat kebangsaan skali...fuhhh....mle2 mmg aku rse bosan, tp penyertaan ramai aku jd syok plk.tmbh plk fight terutama utk game raga bulatan mmg fight...satu je yg aku kesal, yg bnyk join game mcm ni golongan yg berumur...mksud aku otai2 la...hmmm..aku rse trcabar plak...memandangkan game ni permainan rakyat dan budaya aku,tambah plk aku ni blaja ttg warisan, aku rse mmg tanggungjawab aku mneruskan budaya ini. Hari 2 bkn raga bulatan je yg dimainkan. Antara game rakyat yg dipertandingkan ialah tarik tali, timang bulu ayam, menyumpit, badang dan sebagainya. Men game ni mmg best..Tambah plk fight tuk game ni mmg mnyeronokkan...yg aku xleh tahan ade otai yg leh timang bola dgn bek...mmg aku akui timang bola rotan dgn bola takraw biasa mmg jauh bezanya. Respect tol kt otai...Aku harap tol game ni di buat tiap2 taun...spatututnya generasi muda mstila join skali brula bnde ni xhilang dek zaman....AKU JIWA LAMA!!!!!!!!

No comments:

Post a Comment