Thursday, December 16, 2010

......BLUR....

Sdh lme xbr blog..tggu msa yg seswai coz have a lot of work dat make me feel very busy

Sunday, November 14, 2010

EXPIRED DATE...


hahaha...mcm nk cter psl mknan plk an...hahaha
xdela..sje je bkn nk cter psl mknan pown...nk cter psl kadar hayat aku di universiti aku nih....hmm..sdh plk rse ati ni...dh 3 tahun stgh aku study kt cni...mcm2 pngalaman dan ilmu aku dpt di sini...smua crite pahit manis aku lalui kt cni...hmmm,,aku mmg xleh nk 2lis lg..sdih sgt...1st time rse jauh dr kwn2...next entry aku akn tulis psl belangkasuwa di UMK...

Wednesday, November 10, 2010

AKU SAYANG MAK AKU....

NI pon aku copy dr internet...tgok n bce je la....

Mak...
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari...
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih...
Mak tau tak...
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa...
dan itu juga terakhir kalinya
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh...
nak tinggal kan anak-anak mak... nak tinggal kan dunia fana ni...
Mak macam dah sedia...
Seminggu sebelum tu...
Mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai...
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu...
Tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih...
Kakak pun rasa hairan...
Mak tak penah buat gitu...
Pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak...
Tapi mak seolah-olah tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ...
Kengkadang siaran indonesia ...
Mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...
Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih-bersih...
Pastu mak jemur karpet-karpet. ..
Pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
Mak biarkan ruang tu kosong..
Rupanya kat situ jenazah mak diletakkan...
Paling menarik sekali mak bagitau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
Ada kat dalam almari...
Ada kat dalam dalam beg...
Ada dalam ASB...
Ada kat dalam Tabung Haji..
Mak cakap tak berapa cukup lagi...
Ada kat dalam gulung tikar...
Masa tu mak perasan takk..??
Kiter gelak sakan bila mak bagitau duit dalam gulung tikar...
Kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
Mak cuma gelak jer...
Eeemmm..bahagiaa nya saat ituu...
Mak... Hari tu hari sabtu 18 Ogos 1999 pukul 3 petang mak tiba-tiba sakit perut...
Bila malam tu kiter sampai dari KL...
Mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk...
Mak tetap takmau pi hospital...
Dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital...
Tapi kiter berkeras juga pujuk..
Nanti di hospital ada doktor...
Ada ubat untuk mak..
Kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer...
Mak tetap tak bersetuju...
Mak memang degil..
Tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk...
Mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
Kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital...
Mak...
Ampunkan kami semua...
Kami nak mak sehat...
Kami sayang mak...
Kami tak mau mak sakit...
Kami terpaksa juga hantar mak ke hospital...
Ampunkan kami yer mak...
Mak... Malam itu abang bawa mak ke hospital
Dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak
Kiter kata nak beli kereta...
Mak asyik tanya ajer..
Cukup ker duit..
Kiter jawab pula...
Kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
Mak gelak ajerr...
Lepas tu bila kereta kiter sampai...
Mak buat kenduri kesyukuran...
Dan kiter masih ingat lagi...
Bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor...
Punya la kiter takut...
Kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak...
Bila balik sahaja kampong...
Kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj...
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
Mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga...
Mak...
Tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
Mak, kiter menipu mak kan ...
Ampon kan kiter...
Mak...
Jam 4.30 pa gi 19 Ogos 2006
Bila tiba aja kat hospital...
Nurse tengah balut mak dengan kain putih...
Mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak...
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak...
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
Mesti mak nampak semua tu kann... kann... kannn...
Mak tau tak...
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
Jalan di depan terasa makin kelam...
Airmata dah tak mampu di tahan...
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
Di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
Kosong...sekosong hati ini...
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya...
Terasa syahdu dan sayu...dinginnnn...
Mak...
Kiter masih ingat lagi...
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ...
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi...
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak...
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan...
Mak perasan tak...?
Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter...
Dia kata... "dikk...jangan nangis... kalau sayang mak jangan buat gitu... jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
Lagi laaaa... laju airmata ni..
Tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak...
Mak...
Sampai takat ini surat ni kiter tulis...
kiter nangis ni...
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi...
Takder orang yang bangun lagi...
Kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
Kiter rindu kat mak..!
Takpa la...
Nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
Kiter baca yassin untuk mak...
Mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya...
Semua anak-anak mak mengelilingi mak...
Menatap wajah mak buat kali terakhir...
Semua orang kata mak seolah-olah senyum aja...
Mak rasa tak...
Masa tu kiter sentuh dahi mak...
Kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk...
Kiter tak mampu nak cium mak...
Kiter tak daya...
Kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan...
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
Tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak...
Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah...
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
Badan akak terasa panas...
Makk...
Anak mak yang seorang tu demam...
Mak tauu...
Cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak... Hari-hari ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
Boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap...
Masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan...
Entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar-gambar mak pastu apa lagi...
Semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
Tangisan tak dapat dibendung...
Mak tauu...
Kiter cuba bertahan...
Memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak...
Nak cakap dengan mak...
Anak mak yang ni dah tak betul kan ...????
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata... "tak baik laa nangis aje.. doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis...
Mak tau tak..
Di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
Rasa nyilu sangat...
Menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni...
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
Hanya sedekah al-fatihah kiter berikan...
Mak...
Cukup la sampai sini dulu...
Kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu...
Kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
Selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ...
Kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
Esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula...
Mula-mula kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
Pastu kawan kiter bgtau...
Simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...k
Kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak
I LOVE YOU SO MUCH
Dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
Memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
Sampai masuk universiti..
Sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
Boleh rasa duduk kat negara orang... sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..
Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil

Tuesday, November 9, 2010

PEMBOHONGAN PALING MULIA

Bnde ni aku copy dr internet..mmg trharu smpai sentap jiwa aku nih...LAYAN je...

PEMBOHONGAN IBU


Memang sukar utk org lain percaya, tp itulah yg berlaku. Ibu sy memang seorang pembohong! Sepanjang ingatan sy, sekurang-kurangnya 8 kali ibu membohongi sy. Sy perlu catatkan segala pembohongan itu utk menjadi renungan anda semua.Cerita ini bermula ketika sy masih kecil. Sy lahir sebagai seorang anak lelaki dlm sebuah keluarga yg miskin. Makan minum serba kekurangan. Kami sering kelaparan. Ada kalanya selama beberapa hari kami terpaksa makan berlaukkan seekor ikan masin dikongsi 1 keluarga.Sebagai anak yg masih kecil, sy sering saja merungut. Sy menangis mahukan nasi dan lauk yg banyak. Tapi mak cepat memujuk. Ketika makan, mak sering memberikan bahagian nasinya utk sy. Sambil memindahkan nasi ke mangkuk sy, mak berkata: "Makanlah nak, mak tak lapar."-

PEMBOHONGAN IBU YANG PERTAMA.

Ketika sy mulai besar, mak yg gigih sering meluangkan waktu senggangnya utk pergi memancing di tali air berhampiran rumah. Mak berharap dari ikan hasil pancingan itu dapat memberikan sedikit makanan untuk pembesaran kami adik-beradik.Pulang memancing, mak memasak gulai ikan yg segar dan mengundang selera. Sewaktu sy memakan gulai ikan itu, mak duduk di samping kami dan memakan sisa daging ikan yang menempel di tulang drpd bekas sisa ikan yg sy makan tadi.Sy sedih melihat mak seperti itu. Hati sy tersentuh, lalu dengan menggunakan sudu, sy memberikan ikan itu kepada mak. Tetapi mak dengan cepat menolaknya. Mak berkata: "Makanlah nak, mak tak suka makan ikan." -

PEMBOHONGAN IBU YANG KEDUA.

Di usia awal remaja, sy masuk sekolah menengah. Mak pergi ke kedai dengan membawa sejumlah penyapu lidi dan kuih-muih utk menyara persekolahan sy, abang dan kakak.Suatu dinihari, lebih kurang 1.30 pagi, sy terjaga dari tidur. Sy melihat mak sedang membuat kuih bertemankan sebuah pelita di hadapannya. Beberapa kali sy lihat kepala mak terhangguk kerana terlalu mengantuk. Sy berkata: "Mak, tidurlah, esok pagi mak kena pergi kebun pula." Mak tersenyum dan berkata: "Cepatlah tidur nak, mak belum mengantuk lagi." -

PEMBOHONGAN IBU YANG KETIGA.

Di hujung musim persekolahan, mak meminta cuti kerja supaya dapat menemani sy pergi ke sekolah untuk menduduki peperiksaan penting. Ketika hari sudah siang, terik panas matahari mulai menyinari, mak terus sabar menunggu sy di luar dewan. Mak sering kali saja tersenyum dan mulutnya terkumat-kamit berdoa kepada Ilahi agar sy lulus ujian peperiksaan ini dengan cemerlang.Ketika lonceng berbunyi menandakan ujian sudah selesai, mak dengan segera menyambut sy dan menuangkan kopi yang sudah disiapkan dalam botol yang dibawanya. Kopi yang kental itu tidak dapat dibandingkan dengan kasih sayang mak yang jauh lebih kental.Melihat tubuh mak yang dibasahi peluh, sy segera memberikan cawan sy itu untuk mak dan menyuruhnya minum. Tapi mak cepat-cepat menolaknya dan berkata: "Minumlah nak, mak tak haus." -

PEMBOHONGAN IBU YANG KEEMPAT.

Setelah pemergian ayah kerana sakit, iaitu selepas sy baru beberapa bulan dilahirkan, maklah yang mengambil tugas sebagai ayah kepada kami sekeluarga. Mak bekerja mengambil upah di kebun, membuat penyapu lidi dan berjual kuih-muih agar kami tidak kelaparan.Tapi apalah sangat kudrat seorang ibu. Kehidupan keluarga kami semakin susah dan susah. Melihat keadaan keluarga yang semakin parah, seorang pakcik yang baik hati dan tinggal berjiran dengan kami, datang membantu mak. Anehnya, mak menolak bantuan itu.Jiran-jiran sering menasihati mak supaya menikah lagi agar ada seorang lelaki yang akan menjaga mak dan mencarikan wang untuk kami sekeluarga. Tetapi mak yang memang keras hatinya tidak mengendahkan nasihat mereka. Mak berkata: "Saya tidak perlukan cinta, saya tidak perlukan lelaki." -

PEMBOHONGAN IBU YANG KELIMA.

Setelah kakak dan abang habis belajar dan mulai bekerja, mak sudah pun tua. Kakak dan abang menyuruh mak supaya berehat saja di rumah. Tidak payahlah lagi bersusah payah dan bersengkang mata untuk mencari duit. Tetapi mak tidak mahu. Mak rela pergi pasar setiap pagi menjual sedikit sayur untuk memenuhi kekperluan hidupnya.Kakak dan abang yang bekerja jauh di kota besar sering mengirimkan wang untuk membantu memenuhi keperluan mak, pun begitu mak tetap berkeras tidak mahu menerima wang tersebut. Malahan mak mengirim balik wang itu, dan mak berkata: "Jangan susah-susah, mak ada duit." -

PEMBOHONGAN IBU YANG KEENAM.

Setelah tamat pengajian di universiti, sy melanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana di luar negara. Pengajian sy di sana dibiayai sepenuhnya oleh sebuah syarikat besar. Sarjana itu sy sudahi dengan cemerlang, kemudian sy pun bekerja dengan syarikat yang telah membiayai pengajian sy, juga di luar negara.Dengan gaji yang agak lumayan, sy berhajat membawa mak untuk menikmati penghujung hidupnya di luar negara. Pada pandangan sy, mak sudah puas bersusah payah untuk kami. Hampir seluruh hidupnya habis dengan penderitaan, eloklah kalau hari-hari tuanya ini mak habiskan dengan keceriaan dan keindahan pula.Tetapi ibu yang baik hati, menolak ajakan sy. Mak tidak mahu menyusahkan anaknya ini dengan berkata: "Tak payahlah, mak tak biasa tinggal di negara orang." - PEMBOHONGAN IBU YANG KETUJUH.

Beberapa tahun berlalu, mak semakin tua. Suatu malam sy menerima berita mak diserang penyakit kanser. Mak mesti dibedah secepat mungkin. Sy menjenguk ibunda tercinta.Sy melihat mak terbaring lemah di katil hospital setelah menjalani pembedahan. Mak yang kelihatan sangat tua, menatap wajah sy dengan penuh kerinduan. Mak menghadiahkan sy sebuah senyuman biarpun agak kaku kerana terpakas menahan sakit yang menjalari setiap inci tubuhnya. Sy dapat melihat dengan jelas betapa penyakit itu telah memamah tubuh ibu sehingga mak menjadi terlalu lemah dan kurus.Sy menatap wajah mak sambil berlinangan air mata. Sy cium tangan mak, kemudian sy kucup pula pipi dan dahinya. Di saat itu hati sy terlalu pedih, sakit sekali melihat mak dalam keadaan seperti ini. Tetapi mak tetap tersenyum dan berkata-kata: "Jangan menangis nak, mak tak sakit." -

PEMBOHONGAN IBU YANG KELAPAN.

Setelah mengucapkan pembohongan yang kelapan itu, ibunda tercinta menutup matanya untuk kali terakhir kali.

Anda bertuah kerana masih mempunyai ibu dan ayah. Anda boleh memeluk dan menciumnya. Kalau ibu anda jauh dari mata, anda boleh menelefonnya sekarang, dan berkata: "MAK, SAYA SAYANGKAN MAK." Tapi tidak sy. Sehingga kini sy diburu rasa bersalah yang amat sangat kerana biarpun mengasihi ibu lebih dari segala-galanya, tapi tidak pernah sekalipun sy membisikkan kata-kata itu ke telinga ibu, sampailah saat mak menghembuskan nafasnya yang terakhir. Ibu, maafkan sy. SAYA SAYANGKAN MAK...


Sunday, November 7, 2010

AKU DENGAN CARA KU SENDIRI

Hmm...bpe kali nk ckp...jgn tnye cre aku cmne...jgn pduli...aku ade cre aku...xpyh nk amik tau..aku sesak dgn persoalan remeh..aku tau dan peka keadaan sekeliling...jgn tnye knpe???ni cre aku..jd dri sndiri...nk tiru blh tp jgn tnye.....cre aku nmpk plik tp pnuh strategi...syg aku xnmpk tp hati ku kecik..kepala ku menggeleng tp jiwa ku kte ya....jgn rimaskan aku...skali ko rimaskan aku setiap saat aku sesak..bg aku ruang....aku blh hdup sndiri....aku mrayu kt ko PERSEKITARAN KU....jgn sesak kan aku...mudahkan hidup ku ya ALLAH!!!!!

* JALAN ADA GAYA, MAKAN ADA GAYA, TIDUR ADA GAYA TP XKAN MUDAH AKU LEKA....
hidup berisiko itu INDAH!!!

KEMPEN SENYUM

HAHAHA...mcm berkempen plk aku..xde pe2..just nk britau skrg ni aku ade misi nk snyumkan smua org..tp dlm misi aku 2 aku msh jgk xsnyum2...xtau knpe..tp sjk 2 menjak ni aku bnyk snyum dgn keadaan semasa..mmg lwk...antara keadaan yg leh wat aku snyum ialah tgok keletah KAWAN2 ku yg sempoi..die org mmg kwnku yg bnyk hepikan aku..tanpa die org hdup aku xkan ceria kt U ni....aku syg semua KAWAN2 aku...hahaha..aku nk post stu video khas tuk org2 yg xnk snyum...weh,,JOM SENYUM!!!!

* slh seorg KAWANku yg ske wat aku snyum..ha2



Monday, November 1, 2010

LAST EXAM


haha..entry aku mcm aku dh nk jwp paper last jer..bru jer nk start ni ngok!!!!...aku wat tjuk cm2 sbb ni last EXAM yg akn aku wat kt u aku nih...sem dpn dh nk LI..so aku mmg xde tekanan lgsung(tgh tekanan nih)nk jwb...aku nk enjoy jer...hahaha....aku akn bg org yg semak paper aku 2 trkejut....hahahaha...aku nk wat sejarah trbaik sblm aku blah!!!!! dhla...aku nk STUDY!!!!!!.kertas jwpn,,ko tggu...aku nk bg ko HADIAH!!!!

Wednesday, October 27, 2010

PERPISAHAN ITU JALAN....

Xabis la tjuk entry 2..bek aku smbung...perpisahan itu jln tuk titik pertemuan..hahaha...pe bnde la aku mrepek ni..xde pe2...sje je..skrg kn dh msuk mode berpisah..ye la,,dh nk hbis aku blaja..ni sem last aku....smpena mode aku ngah berseni ni,,aku dh cipta luahan rasa aku ttg PERPISAHAN...layanzazssssss!!!!

"Perpisahan adalah awal bagi yang baru. Seperti rajawali saat meninggalkan anak-anaknya. Seperti ular yang membuang kulit luarnya di musim panas. Namun begitu, setiap hentakan perpisahan selalu melahirkan pencerahan yang akan terbekal dalam waktu selanjutnya. Tidak perlu benci, tidak perlu dendam, tidak perlu pembalasan. Seperti air yang selalu mengalir ke bawah, perpisahan adalah pasti. Meninggalkan dan ditinggalkan selalu menjadi rutin hidup anak manusia. Sebab, kelak setiap orang pasti akan meninggalkanmu.. atau kamu yang akan meninggalkan mereka. Tidak ada pertemuan yang abadi, bumi selalu berputar, pagi selalu hadir sebagai titik pisah antara malam dan siang. Seperti anak panah yang meleset dari busurnya, anak panah itu akan berlari menuju sasaran, dan busur pun kembali siap menjadi pelontar bagi yang lain. Itulah proses, itulah roda, itulah waktu. Perpisahan pasti berbekas. Setiap keratan dan sayatannya adalah hasil dari pisau-pisau tajam kehidupan yang mengukir lembut setiap jengkal tubuhmu. Terima dan resapi itu, karena kelak disebabkan perpisahan engkau akan faham bahwa setiap helai hatimu telah menjadi lebih indah dari sebelumnya."


Saturday, October 23, 2010

KHAS BUAT MU....ATOK..AL-FATIHAH


Kau mungkin bukan manusia terhebat di dunia…kau juga mungkin bukan yg berharta.dan kau juga mungkin bukan siapa-siapa…tapi kau adalah hamba-Nya…Dialah yg lebih mengenali…Dialah yg menghakimi dan Dialah yg mengasihani…Sesunnguhnya kau kini telah kembali ke pangkuannya…Bagi AKU dan juga ibubapaku yg merupakan cucumu dan anakmu…Kau adalah insanyg terbaik di dunia…Kau bukan sekadar seorang bapa dan datuk,malah kau jugak adalah teman karib yg selalu ada disaat kami memerlukan…Dan sesunguhnya kami amat bersyukur kerana dilahirkan sebagai pewarismu… Masih ku ingat ketika kau menjaga aku ketika kecil,apabila ibudan ayahku keluar meredah kesejukan pagi untuk mencari rezeki,kau bawa aku menemani mu .ATOK...segar lagi dalam ingatanku, apabila kau turut menghantar aku masuk ke asrama. tidak tertahan rasa sebak di hati ini, namun aku tahan, kerana kau kata aku budak lelaki.aku kene kuat. TOK.... ketika aku menjejakan kaki di umk.. kau juga turut menghantar ku. menghantar dengan penuh harapan dan linangan air mata. kini.... kau sudah tiada sedangkan aku belum sempat untuk membalas apa yang telah kau korbankan untuk aku. mungkin kekadang aku teralalu leka dalam menguruskan pelajaran serta kehidupan harianku hingga jarang untuk menjenguk mu.
ak kesal kerana tiada disisimu ketika di saat2 akhir hayatmu. ampunkanlah dosaku yang telah kulakukan terhadapmu. Semoga engkau tenang di sana dan iringilah hidup kami dgn restumu…Insyaallah kita pasti akan bertemu semula…Doa dan igatan kami mengiringi kepergian mu buat selamanya…Ya-Allah ya tuhan kami, kau rahmatilah dirinya…Kau peliharalah dia dari kemurkaanmu…Kau pandanglah padanya dgn pandangan kasihmu…Kau terimalalah dia kembali sebagai hambamu…Sesungguhnya dia telah menjalankan amanahnya terhadap kami…Dia telah mendidik kami…Dia telah membesarkan kami…Dia telah mengasihani kami dan dia telah mengenalkan kami padamu…Kami mohon padamu Ya-Allah,kau ampunkanlah dosa-dosanya…Kau terimalah dia dgn limpah rahmatmu Ya-Allah…Dan kau temukanlah kami kembali dgnnya Ya-Allah…Amin…Amin…Ya-Rabbal Alamin…
Tidurlah TOK…Tidurlah dgn tenang……………….


SAINT OF MY LIFE

lagu ni khas tuk awak.....

ANUGERAH KHAS

hahaha..mcm best je bg tajuk entry cm2...xpe2,sonok gak...anugerah khas yg aku nk tuju ni khas buat insan yg slalu wat aku hepi,,tenang dan kira panadol dgn paintkiller aku la...hahaha...pemenang anugerah khas yg aku maksudkan ialah my beloved PANGET..huhu...
PANGET
tq sbb sabar je lyn prangai sy...haha..awk mmg lwk...tp slalu wat lwk xbest...sy gelak je la..nk amik ati pnyer psl..hahaha...sy ikhlas nih,,lawak awk mmg xlawak..haha..gurau je..xsabar nk dating dgn awk g..sorry skrg jarang nk kuar dgn awk..busy sgt..phm2 la ek...soory smekan awk dgn panadol n paintkiller..tp lme2 sy tgok awk mmg dh mcm ubat dh..hahaha..awk mmg ubat sy dan layak mnerima anugerah khas PENCURI HATI SAYA...sy dgn xbpe nk ikhlas nk mngaku sy syg awk...klu awk ade duit cpt2 la pinang sy..sy mmg xde duit nk pinang awk...haha
OGYUNI



TALA PELCAYA

Aku slalu dgr org kte "problem, it just a step for learn n become mature"...lbh krg la...mnyampah tol aku dgr...yg brckp 2 slalu sng je kan..yg mngadap mslh ni spe la tau..jadah,,ko ckp leh la...cbe ko rse..tgok cmne..skrg ni kt dri aku ade PROBLEM,,,TEKANAN,,,BOSAN,,,JIWA KACAU..smua ade la...smkin srabut...aku pon dh bosan gler nih...mgkin ujian TUHAN kot..bgus gak...bru rse mncabar hdup aku..bkn aku nk mngeluh tp skrg aku mmg xstabil...nk wat hepi pon pyh...yg aku tau skrg mngadap kje,,wat2 hepi,,TIDO dan aktiviti yg smkin di luar kawalan...hmm...tuhan,,aku smkin lmh....kmbalikanlah smngat aku....hmm..kpd kwn2 yg phm,,tq..krang mmg kwn aku dunia..akhirat xtau la..hahaha...mntak maaf skrg aku bnyk snyap..tggu aku jd normal blik ckit mse g..sabar...aku xde mslh dgn korang cme tekanan ni wat aku tekan dri aku..DAMN!!!!!pe2 pon cabaran itu sonok...

Thursday, October 21, 2010

RAGERS RULE

aku bru hbis join game rugby touch...lme gler xmen..hahaha..team aku dpt no 2..damn!!!xpuas ati tol...tp mmg sonok dpt men..bkn nk mng sgt pon jnji puas...mls nk cter bnyk...tgok sndiri....


suka-suki time


war tyme


in action

ragers rule

Monday, October 18, 2010

AKU MASIH MENCUBA

aku cbe jd terbaik....aku nk berjaya dlm hidup...bnyk lg perjuangan yg prlu aku lalui...kpd abah dgn mak doakan kjyaan anak mu ini....kwn2 tq for support me....aku budak baru belajar..

aku masih mencuba


mereka juga masih mencuba

* Ya ALLAH, kuatkan semangat kami....

JOM CERITA HANTU..

Hmm..ni yg mls nk cter bnde ni..karut tol...mremang bulu aku...100% bulu aku mremang..xde sehelai pon xmremang...aku nk cter pngalaman aku bermain dgn bnde halus nih...mle2 mmg aku xcyer tp dh kne mmg pngalaman yg best...dlm minggu ni td pas match rugby mmg aku lth sgt...ntah xtau knpe pas game ari2 aku trus tdo...ngantok sgt...wk2 tdo 2 la aku kne men dgn bnde 2..hahaha...bodo tol bnde 2...aku xtau nk ckp per...mmg mnakutkan..aku rse mcm kne tindih..aku rse mcm xleh bngun...smua jenis surah serta ayat aku bce msh gak xjd..smpai sifir2 pun aku bce skali....haha..gurau jer...lme jgkla saat mencemaskan 2 brlaku...tkut tol...pas aku kne ari2 aku dh xtdo tnpa mndi atu xmndi..aku xnk pngalaman 2 berulang g....cuak aku!!!!!

AKU MAHU LEBIH

aku seorang yg sombong???jwpnnya ya....aku jenis yang xprnh puas???jwpnnya ya...pduli pe aku..hahahaha..aku xkan puas slagi aku xpuas...aku xmudah berpuas hati dgn pe yg aku capai....YA ALLAH,,,ko kuattkan driku mnempuh ujian ini....hilangkan sifat lemahku..........aku nk jd manusia hebat....kpd peminta simpati dunia,,korang boleh jln......xde usaha jgn brani nk hidup!!!!!

Sunday, October 17, 2010

NASIHAT INDAH

RENUNG2KANLAH

Untuk renungan semua,

Siapakah orang yang sibuk ?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s
Siapakah orang yang manis senyumannya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.
Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.
Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk - numpukkan harta.
Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.
Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.
Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.
Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.
Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari seksa neraka.

Siapakah org yg KEDEKUT ?
Orang yg kedekut ialah org yg membiar ilmu ini dan tidak berkongsi pada orang lain.

Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa'at kepada manusia lain...

NASIHAT 3

BACA LAH...JOM!!!!
BACALAH YASSIN

RASULULLAH s.a.w telah bersabda yang bermaksud:
"Bacalah surah Yassin kerana ia mengandungi keberkatan", iaitu:
1. Apabila orang lapar membaca surah Yaasin, ia boleh menjadi kenyang.
2. Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian.
3. Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh.
4. Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut.
5. Jika terpenjara akan dibebaskan.
6. Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang dilihatnya.
7. Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.
8. Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah meringankan siksanya.
9. Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya.
10. Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripada penyakitnya.
11. Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati al-Quran itu ialah Yassin. Sesiapa membaca surah Yassin,nescaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca al-Quran sebanyak 10 kali.
12. Sabda Rasulullah s.a.w lagi, "Apabila datang ajal orang yang suka membaca surah Yassin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut. Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan jenazahnya".
13. Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang yang suka membaca Yaasin sehingga datang Malaikat Redwan dari syurga membawa minuman untuknya. Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil.
14. Rasulullah s.a.w bersabda selanjutnya: "Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yaasin dan rakaat kedua Tabaroka. Allah jadikan setiap huruf cahaya di hadapannya pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya di tangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik.