Wednesday, November 4, 2009

AKU...ARKEOLOGI...ORANG ASLI


















Pada 16-17 hb Oktober lps, aku dgn smua dak2 fakulti aku wat satu lawatan ke tapak arkeologi di Ulu Kelantan. kte org g ke Gua Musang nek 2 buah bas.mmg best gler klu ade trip tmbh plk ni 1st trip kte org.aku pun dh nek jemu asyik tgok bilik kuliah. kte org dibawah kendalian otai kte org dlm bab arkeologi ni iaitu Datuk Adi Bin Taha. spnjg prjlanan ke Gua Musang mms sempoi(tipu je...aku tido).sdr2 dh brenti utk mkn.mmg sronok gler klu dh tdo bgun2 mknan dpn mte.pe lg,MELANTAK time la.slps puas melantak kte org ambik kesempatan men2 ambik gmbr. wktu ni la aku plg xske.aku mmg xske dak2 bergambar mcm ayu gitu....he2....pas2 kte org mneruskan perjalanan ke Ulu Kelantan dimana tapak arkeologi yang ingin dilawat tersebut berada. skjap je borak dgn Mido,Amy n Along aku dh tdo blik....rse mcm dh selesa gler tdo....smpai org kjut aku pun aku xpasan.ingatkan azab dh hbis,rpenye perjalanan ke tapak tersebut memerlukan kte org nek 4 wheel drive..peh...mmg prjlanan aritupling aku xleh lpe...bergoyang2 organ dalaman aku...jln die tuhan je yg tahu....aku mmg dh set aku ssmpai je kt tmpt penginapan aku nk tdo...kte org mneruskan perjalanan ke tapak arkeologi yg 1st iaitu Gua Batu Cincin. Menurut Datuk Adi, gua tersebut diberi sbb penemuan batu yg terdapan cincin secara mistik. tapak atau kawasan tersebut belum lagi dilakukan proses ekskavasi.
gua tersebut terdapat lukisan gua pada zaman hoabinhian dimana menunjukkan sistem sosial dan aktiviti masyarakat tersebut. selain itu, terdapat juga penemuan siput yang merupakan sumber makanan masyarakat disitu. slps puas mndengar taklimat Datuk, kte org meneruskan perjalanan ke Gua seterusnya iaitu Gua Lembing atau Gua Kambing disebabkan didalam gua tersebut tdpt bnyk najis kambing gurn. cmne najis 2 ade kt situ aku pun xtau. ko pkir la sndiri!!!!!Gua ni mmg mncbr sbb nk msuk ke dlm kne naik gne tangga.
dhla gayat.nk tnjuk brani dpn dak2 ni aku trpkse naik juga walaupun aku dh terketar2. Gua lembing ni jgk blum dilakukan proses ekskavasi.slps puas kte org pg plk ke tapak seterusnya. Bru je nk grak hjn pnye la lebat.tambah lg azab kteorg dgn jln yg smkin truk.
org trus ke perkampungan org Asli sbb hjn smkin lebat. smpai je kt sne aku dh rse len.aku rse tol2 dh mcm org htn.bnde 1st yg aku tnye ade jamban x?mmg ade jmban tp air xde.hmm..AZAB...bygkan 2 ari kt situ kte org just mndi sungai.tp 2 la pngalaman plg best.yg pling xleh lpe ialah pngalaman merasai sndiri aktiviti dan kehidupan org asli di kwsan trsebut. yg plg xleh lpe ialah menari tarian "sewang".mle2 mmg bosan tp pas2 lyn plk dgn bnde 2 mcm kne rasuk je mlm 2.he2..
kte org wat lg kajian kat salh sebuah lagi tapak arkeologi iaitu Gua Peraling...aku ske tgok view gua ni..berdepan dgn sungai.mmg sesuai sbg tmpt bermulanya tamadun.Gua Peraling ini telah dibuat proses ekskavasi oleh Datuk. Menurut beliau, di kwsn tersebut beliau tlh mnjumpai tembikar, tulang atau tengkorak manusia, manik dan sebahgainya. tapak arkeologi yg terakhir ialah Gua Cha. seperti yg diketahui Gua Cha tapak yg popular di Malaysia. terdapat pelbagai penemuan hasil aktiviti arkeologi yg dilakukan oleh Datuk Adi.lawatan ni mmg bnyk bg ilmu pengetahuan kt aku.tmbh2 lg aku mmg nk jd slh sorang dr pakar arkeologi.aku nk fight blik Otai aku iaitu Datuk adi...he2 guro je...mne leh lwn OTAI!!!!!

No comments:

Post a Comment