Friday, August 13, 2010

CARA PENGEBUMIAN AGAMA ZOROASTRIAN.

Aku suka baca pasal customs kaum dan agama lain. So hari ni aku nak bercerita pasal pengkebumian orang Zoroastrian. Zoroastrian ialah agama yang berasal dari Parsi. Apabila seorang Zoro (malas taip panjang.. Zoro je senang) mati, mayatnya akan diletakkan didalam sebuah bangunan yang dipanggil Dakhma. Dakhma ialah sebuah bangunan bulat tanpa bumbung yang didalamnya terdapat 3 lingkaran utama dan sebuah lubang besar ditengah. Lingkaran paling luar ialah untuk Zoro lelaki. Lingkaran kedua untuk Zoro wanita dan lingkaran terkecil untuk anak-anak Zoro. Lubang ditengah ialah tempat pengumpulan tulang setelah pereputan selesai.

Dakhma

Dakhma di India

Dalam fahaman Zorro jasad si mati adalah "nasu" ataupun "tidak bersih". Apabila seseorang mati, Iblis Avestan akan memasuki mayat dan "mengotorkan sesiapa saja yang menyentuhnya". Mayat penganut Zoro juga tidak boleh ditanam atau dibakar kerana diorang percaya mayat tadi akan mencemarkan semua yang disentuhnya (Zoro adalah penyembah api) . So the only way to get rid of dead bodies ialah dengan membiarkan mayat mereput dengan sendiri atau diberi makan kepada burung. Di India contohnya mayat didalam Dakhma akan dimakan oleh Burung Ereng (Vultures). Setelah mayat reput meninggalkan tulang, sisanya akan ditolak ke dalam lubang ditengah-tengah Dakhma. Orang yang bekerja didalam Dakhma yang dipanggil Nasellar akan menaburkan lime untuk melarutkan sisa tulang tadi. Sistem perparitan didalam Dakhma kemudian ditapis dengan penapis tanah dan arang batu sebelum dibenarkan memasuki sisten perparitan utama. This is to make sure that the NASU elements from the body will not contaminate the living. Sungguh complicated kan?

dakhma in iran

Dakhma di Yazd, Iran

Di Iran sistem Dakhma telah dihentikan sekitar 70-an. Penganut Zoro di Iran kini ditanam selepas mati tetapi kubur mereka dibuat dengan simen untuk memastikan tidak persentuhan dengan tanah. Di India masih terdapat Dakhma tetapi diorang ada masalah dengan kepupusan burung Ereng. You see 99.9% of the Vulture population were decimated due to poisoning from insecticides. Burung Ereng yang ada tak mampu untuk memakan semua mayat yang ada didalam Dakhma. Dakhma yang ada penuh pulak dengan mayat yang tidak mereput dengan habis. Akibatnya penganut Zoro india terpaksa menggunakan SOLAR REFLECTORS untuk mempercepatkan proses pereputan. Diorang jugak tengah consider untuk membela burung Ereng sendiri bagi mempercepatkan proses pembiakkan. The situation of congested Dakhmas are so bad that Zoros in India will only allow pure Persian to be "buried" this way. If you are only half Persian that's bad luck for you.

Below is an actual picture from a congested Indian Dakhma. FFUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!!

dead zoros


Gambar dan fakta-fakta dari WIKIPEDIA

No comments:

Post a Comment